Lorenzo Perosi
Lorenzo Perosi 1872an jaio zen Tortonan, Italian, eta 1956an hil zen Erroman. Bere aita konpositorea zen, eta hasierako ikasketak berarekin egin zituen.
Erroma eta Milaneko kontserbatorioetan ikasi ondoren Ratisbonara joan zen, eta han burutu zituen eliza-musikako ikasketak, F.X.Haberl eta M.Haller maisuekin.
1894 urteaz geroztik Veneziako San Marcoseko organo-jole eta kapera- maisu eta Montecasinoko monastegiko kapera-maisu izan zen, harik eta 1898an Sixtina Kaperako kapera-maisu izendatu zuten arte. Hil arte egon zen hango lanetan nahiz eta hainbat alditan, buru arazoen zioz, erietxean denboraldi luzeak eman.
XX. mendeko hasieran berak konposatutako oratorioak, “La pasión de Cristo según San Mateo” (1897), “La Transfiguración de Jesús” eta “Transitus animae” (1907), beste hainbaten artean, arrakasta handia izan zuten mundu osoan, baina 20ko hamarkadarako bere fama ia erabat itzalita zegoen, nahiz eta bere elizako musika herri katolikoetan asko kantatu.
Honi buruz Roberto Coganazzok (Dizionario enciclopedico universale della musica e dei musicisti; Editor Alberto Basso Torino 1989) zera diosku: … Beste gauza bat gertatzen da Perosik naturaltasun handiz bere bizitza osoan konposatutako eliza-musikarekin. Bere mezak eta moteteak, soiltasun kutxuz konposatuak, Perosiren alde ederrena erakusten dute. Bere musikaren harmonia zehatza, humus gregoriarreko melodia fresko baten zerbitzura jarria; horra hor Perosiren dohain berezia. Liturgiaren zentzua eta berarenganako gustua berreskuratzeko asmoz mugimendu zeziliarrak ekoiztutako musika pilaren barruan, Perosiren lanak dira nabarienak, sorkuntza jeinutasun aldetik, eta Bottazzo, Rayando, Tebaldini, Terrabugio, eta abarren musiken gainetik daude (italiarrak bakarrik kontuan hartuta).
Kontua da askok letra jarraitzen ahalegintzen direla, baina Perosik espiritua era ematen dio… Emaitzarik ederrenak: “Te deum laudamus”, lehenengo eta bigarren meza pontifikalak, 3 ahots grabetarako Requiemeko meza (etorri handikoa, behar liturgikoak betetzeko guztiz egokia, eta organoa eta ahotsen arteko elkarrizketa soila maisuki eramaten duena), eta beste hainbat motete, gehienak motzak baina ez horregatik eragin gabekoak…”.
Hona hemen Perosik konposatutako lanen zerrenda:
17 Oratorio, 33 Meza (tartean 4 requiem) osorik iritsi zaizkigunak, eta beste 350 inguru ahotsetara eta pianorako, ganbara-musikarako eta abar.
Bere meza pontifikalak eta requiema ere oso entzunak dira gure elizetan; Antxon Agirresarobe idazleak dio requiema lehen mailako hiletetako kantua dela eta Gregorio Moranek, “Los españoles que dejaron de serlo” liburuan (Editorial Planeta, 1982) erdi-txantxetan dio euskal bereizgarri bat dela meza hau kantatzea, Rafael Mazas, (Bilboko falangista burua), Jose Antonio Agirre (Lehen Lehendakaria), eta Santi Brouard-en (espainiar eskumak eraildako abertzalea) hiletetan kantatu zuten.. Disko honetako grabazioa Loiola Herri Irratiak egin zuen 1972ko martxoaren 27an Donostiako San Bizente eliza gotikoan, Easo abesbatzak, J. Larramendiren zuzendaritzapean, egindako emanaldian.
Lorenzo Perosi
nació en 1872 en Tortona, Italia y murió en Roma en 1956. Hizo sus primeros estudios musicales con su padre quien también era compositor. Tras estudiar en los conservatorios de Roma y Milán marchó a Ratisbona donde profundizó su estudio de la música sacra con F.X. Haberl y M. Haller dos abanderados del movimiento cecilianista.
Desde 1894 fue sucesivamente organista y maestro de capilla en San Marcos de Venecia y maestro de capilla del Monasterio de Montecasino hasta que en 1898 accedió al cargo de maestro de capilla de la Capilla Sextina, el cual retuvo hasta su muerte a pesar de que por trastornos mentales hubo de ser hospitalizado en varias ocasiones durante largos períodos.
A comienzos del siglo XX sus oratorios, La pasión de Cristo según San Mateo (1897), La Transfiguración de Jesús y Transitus animae (1907) entre otros, gozaron de enorme prestigio internacional pero para los años 20 su fama se había eclipsado casi totalmente aunque su música sacra siguió siendo muy interpretada en los países católicos. Sobre este aspecto de su producción Roberto Coganazzo nos dice lo siguiente, en traducción libre:”…Otra cosa sucede con la música litúrgica que Perosi produjo con inagotable espontaneidad durante toda su vida. Sus misas y motetes compuestas con áurea simplicidad nos muestran la mejor faceta de Perosi … en ellas la polifonía es tratada con rigor y puesta al servicio de una fresca vena melódica que se posa sobre un humus gregoriano; ahí se encuentra la gracia típica de Perosi.
Dentro de la torrencial cantidad de música producida por el movimiento ceciliano con el firme propósito de restaurar el gusto y el sentido de la liturgia, las obras de Perosi sobresalen por su genialidad creativa quedando muy por encima de las nobles pero estériles obras de Bottazzo, Rayando, Tebaldini, Terrabugio, etc. (eso sin salir de Italia). Lo cierto es que si muchos se esfuerzan en seguir la letra, Perosi, además, conoce el espíritu …
El resultado más feliz se encuentra en su Te deum laudamus, su primera y segunda misas pontificales, su estupenda misa de réquiem para 3 voces graves que está plena de auténtica inspiración, perfectamente equilibrada respecto a las exigencias litúrgicas y que conduce sabiamente el sobrio diálogo entre las voces y el órgano, así como en sus muchos motetes, casi todos breves pero no por eso menos eficaces …”
Perosi compuso:
17 oratorios, 33 misas, entre ellas 4 de réquiem, que nos han llegado completas, mas de 350 obras corales así como obras para conjuntos de cámara, piano, etc.
Tanto sus misas pontificales como la de réquiem para tres voces graves han gozado de enorme popularidad entre nosotros; el escritor Antxon Agirre Sorondo cita la interpretación de la de réquiem como una característica de los funerales de primera y Gregorio Morán, en “Los españoles que dejaron de serlo”, comenta jocosamente que una característica vasca, independientemente de la ideología del finado, es cantar esta misa en su funeral tal como se hizo en el de Rafael Sánchez Mazas, líder falangista bilbaino, Jose Antonio Agirre, primer lehendakari vasco, y Santi Brouard, líder abertzale asesinado por derechistas espàñoles.
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